Happy Bitcoin Pizza Day!
Vandaag precies dertien jaar geleden vond de eerste commerciële bitcoin-transactie plaats: 10.000 bitcoins voor twee pizza’s. Vijf feiten over Bitcoin Pizza Day
18.12.2022
Grote retailers spelen steeds meer in op de mogelijkheden van Non-fungible tokens (NFT’s). Naast Nike, Walmart en het moederbedrijf van Pringles, heeft nu ook Starbucks aangekondigd te gaan werken met de digitale eigendomsbewijzen. Zij gaan namelijk NFT’s inzetten als toevoeging aan hun Starbucks Rewards loyalty programma. In het nieuwe programma – genaamd Starbucks Odyssey – kunnen hun klanten meedoen aan ‘Journeys’. Wanneer een reis is afgerond, ontvang je hiervoor een ‘reisstempel’ als NFT (Journey Stamps) en Odyssey Points. Met deze spaarpunten krijg je toegang tot speciale diensten van Starbucks. De punten zijn te verzilveren voor barrista-cursussen, evenementen op speciale Starbucks locaties of zelfs reisjes naar de koffiebonen plantages in Costa Rica.
NFT’s zijn onder andere bekend geworden van de apenplaatjes en de astronomische bedragen waar deze voor zijn geveild. Zoals dit artikel impliceert gaan NFT’s veel verder dan dit. NFT’s staan voor uniek digitaal eigendom en kunnen voor van alles en nog wat gebruikt worden; in de digitale wereld, maar ook daarbuiten. De NFT’s van Starbucks worden uitgegeven op de Polygon-blockchain.
Onze laatste artikelen over crypto, blockchain & Web3
Vandaag precies dertien jaar geleden vond de eerste commerciële bitcoin-transactie plaats: 10.000 bitcoins voor twee pizza’s. Vijf feiten over Bitcoin Pizza Day
‘Bitcoin is vervuilend en de crypto-belofte is uitgebleven’, aldus het Witte Huis. Maar het tegendeel is waar: digitaal geld is de toekomst.
In nauwelijks een week tijd zijn er drie Amerikaanse banken kopje onder gegaan. De cryptosector is drie van haar belangrijkste banken kwijt, maar ziet dit ook als overwinning